Home » Internet marketing » Google

Google

In 1996 was een van s ’werelds grootste bedrijven van dit moment opgericht: de Amerikaanse internet gigant Google. Larry Page en Sergey Brin waren 2 studenten aan de Amerikaanse Stanford universiteit. Stanford staat bekend om het afleveren van grootheden op het gebied van techniek en informatica. Het idee voor de zoekmachine ontstond nadat de twee studenten een systeem hadden bedacht om het internet te indexeren, dit systeem had de naam PageRank. Aan de hand van een zoekopdracht en Pagerank konden resultaten worden gevonden die relevant waren voor de zoeker. Voordat Google een eigen website had was de zoekmachine gehost via de website van Stanford, pas in 1997 werd de domeinnaam www.google.com vastgelegd. De naam Google is ontstaan door een spelfout tijdens de administratie, eigenlijk had het bedrijf Googol moeten heten, vernoemd naar het gelijknamige haast oneindige getal googol. Het bedrijf begon klein in een garagebox van een vriend van Page en Brin. Pas in 1999 werd een kantoor betrokken, dit kantoor staat op dezelfde locatie als het huidige Googleplex in Californië. De zoekmachine is niet het enige product van Google, het bedrijf bezit onder andere het mobiele platform Android en de videowebsite YouTube. Toch blijft de zoekmachine de grootste bron van inkomsten door verkoop van advertenties.

Veel websites zijn afhankelijk van de zoekmachine, gemiddeld komt ongeveer 90% van het verkeer via Google op websites binnen. Een toppositie Google staat dan ook gelijk aan meer bezoeken. De positie kan op 2 manieren worden beïnvloed:

  • Door het plaatsen van advertenties in de zoekmachines. (SEA)
  • Door de website te optimaliseren voor zoekmachines. (SEO)

De eerste optie is uiteraard betaald. Google rekent kosten per klik, kosten verschillen per zoekwoord en worden geveild via het programma Adwords. Er zijn veel gespecialiseerde bedrijven die voor u een Adwords campagne beheren tegen minimale kosten en maximale effectiviteit.

De organische resultaten van Google worden door een complex algoritme met heel veel factoren bepaalt. Een voorbeeld van deze factoren is: Domeinnaam, relevantie, links naar de site, links vanaf de site en de hoeveelheid, juistheid en relevantie van content.

Bezoek de website voor meer info : website